dc.contributor.advisor | Nazlı, Atiye | |
dc.contributor.author | İşcan, Behiye Sıla | |
dc.date.accessioned | 2021-11-01T14:48:18Z | |
dc.date.available | 2021-11-01T14:48:18Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | İşcan, Behiye Sıla. (2021). Mahmut Makal'ın eserlerinde halk bilimi unsurları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı | en_US |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-QLa1ZHF3vg9GLiXOPh-1dpzcFfRCnXnExGFCJPf1ihV | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/6148 | |
dc.description | YÖK ID: 664182 | en_US |
dc.description.abstract | Kültür, bir milletin tarihsel süreç içerisinde ürettiği ve kuşaktan kuşağa aktardığı maddî ve manevi gelenekler bütünüdür. Türk milletinin yaşama biçimi ve ananeleri başlangıçta sözlü olarak yayılmış; ardından yazılı hâle getirilerek günümüze aktarılmıştır. Araştırmacılar, bir bölgede yaşayan insanları anlamak, o gruba ait gelenek ve görenekleri tespit ederek gerçekleştirilen uygulamaların devamlılığını sağlamak amacıyla çeşitli çalışmalar yapmışlardır. Bu çalışmalar da "Halk Bilimi" adıyla bağımsız bir bilim dalının kurulmasını sağlamıştır. Türk Halk Bilimi araştırıcıları tarafından tespit edilen gelenek ve göreneklere, çağdaş Türk edebiyatı yazar ve şairlerinin eserlerinde rastlanır. Bilhassa kırsal kesimde doğan yazarlar, geleneksel Türk yaşamının şehirlere oranla daha çok benimsendiği coğrafyalarda yaşamaları ve birtakım uygulamaları bizzat gerçekleştirmelerinin etkisiyle, halkın yaşama biçimini temel alan eserler meydana getirirler. Mahmut Makal, köyde doğup büyümüş, Köy Enstitülerinde aldığı eğitim sonrasında, çeşitli köylerde öğretmenlik yapmış ve bu sayede yaşayan halk geleneklerine tanıklık etmiştir. Bizzat edindiği tecrübe, yazara, köy hayatının iç dinamiğini eserlerine yansıtabilme fırsatı tanımıştır. Cumhuriyet Dönemi edebiyatçıları arasında toplumcu-gerçekçi anlayışı benimsemiş olmasının bir sonucu olarak eserlerinde köy gerçekliğini, köy kültürünü ve geleneklerini tüm yönleriyle ifade edebilmiştir. Bununla birlikte, yazarın adı diğer edebiyatçılara nazaran yeteri kadar bilinmemektedir ve yazar üzerine yapılan çalışmalar bu nedenle kısıtlı kalmaktadır. Bu çalışma, Mahmut Makal'ın Türk gelenek ve göreneklerini eserlerine nasıl yansıttığını ve yazarın Türk edebiyatı alanındaki değerini ortaya çıkarmak için hazırlanmıştır. Böylece yazar hakkında çalışma yapacak araştırıcılara kaynaklık etmek amaçlanmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | Culture is the set of material and spiritual traditions that a nation has produced in the historical process and passed down from generation to generation. The life style and traditions of the Turkish nation initially spread verbally; then it was put into writing and transferred to today. Researchers have carried out various studies in order to understand the people living in a region, to determine the traditions and customs of that group and to ensure the continuity of the practices. These studies led to the establishment of an independent branch of science called "Folklore". Traditions and customs determined by Turkish folklore researchers can be found in the works of Contemporary Turkish Literature writers and poets. Especially the writers born in rural areas, create works based on the way of life of the people with the effect of living in geographies where traditional Turkish life is adopted more than cities and performing certain practices themselves. Mahmut Makal; he was born and raised in a village, and after his education in Village Institutes, he taught in various villages and thus witnessed living folk traditions. His personal experience gave him the opportunity to reflect the inner dynamics of village life in his works. As a result of his adoption of a socialist-realist understanding among the Republican Era literati, he was able to express the village reality, village culture and traditions in all aspects in his works. However, the name of the author is not known enough compared to other writers and the studies on the author are therefore limited. This study has been prepared to reveal how Mahmut Makal reflects Turkish traditions and customs to his works and the value of the author in the field of Turkish literature. Thus, it is aimed to be a resource for researchers who will study about the author. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- ii İÇİNDEKİLER -- iv SİMGELER VE KISALTMALAR -- xii ÖN SÖZ -- xiv GİRİŞ -- 1 ARAŞTIRMANIN AMACI VE ÖNEMİ -- 1 ARAŞTIRMANIN KAPSAMI VE SINIRLILIKLARI -- 1 ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ -- 1 GELENEK VE EDEBİYAT İLİŞKİSİ -- 2 BİRİNCİ BÖLÜM HALK BİLİMİ KAVRAMI, TARİHİ GELİŞİMİ VE HALK BİLİMİNİN KAYNAKLARI 1.1. HALK BİLİMİ KAVRAMI -- 3 1.1.1. Halk Biliminin Özellikleri -- 3 1.1.2. Halk Biliminin Amacı ve İşlevi -- 4 1.2. TARİHİ GELİŞİMİ VE TÜRKİYE’DEKİ YANSIMALARI -- 6 1.3. HALK BİLİMİNİN KAYNAKLARI VE KONULARI -- 11 1.3.1. Halk Biliminin Kaynakları -- 11 1.3.2. Halk Biliminin Konuları -- 12 1.3.2.1.Örf… -- 13 1.3.2.2. Âdet -- 13 1.3.2.3. Gelenek -- 13 1.3.2.4. Görenek -- 13 1.3.2.5. Töre -- 13 iv İKİNCİ BÖLÜM MAHMUT MAKAL’IN HAYATI, SANAT ANLAYIŞI VE ESERLERİ 2.1. HAYATI -- 17 2.2. SANATI -- 21 2.3. ESERLERİ -- 28 2.3.1. Bizim Köy -- 30 2.3.2. Hayal ve Gerçek -- 33 2.3.3. Memleketin Sahipleri -- 33 2.3.4. Kuru Sevda -- 35 2.3.5. 17 Nisan -- 36 2.3.6. Köye Gidenler -- 36 2.3.7. Kalkınma Masalı -- 39 2.3.8. İplik Pazarı -- 39 2.3.9. Kamçı Teslimi -- 40 2.3.10. Ötelerin Havası -- 41 2.3.11. Yeraltında Bir Anadolu -- 42 2.3.12. Bu Ne Biçim Ülke -- 43 2.3.13. Zulüm Makinesi -- 44 2.3.14. Değişenler(Bizim Köy 1975) -- 44 2.3.15. Karanlığı Zorlayanlar -- 45 2.3.16. Köy Enstitüleri ve Ötesi -- 47 2.3.17. Bir İşçinin Günlüğünden -- 48 2.3.18. Ağlatı -- 49 2.3.19. Anımsı Acımsı -- 50 2.3.20. Faust’un Dediği -- 51 2.3.21. Bozkırdaki Kıvılcım -- 52 2.3.22. Deli Memedin Türküsü -- 53 2.3.23. Halktan Ayrı Düşenler -- 54 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM MAHMUT MAKAL’IN ESERLERİNDE HALK BİLİMİ UNSURLARI 3.1. DİL ANLATIM -- 56 v 3.1.1. Mahallî Ağızlar -- 56 3.2. GEÇİŞ DÖNEMLERİ -- 74 3.2.1. Doğum -- 75 3.2.1.1. Doğum Sırası… -- 70 3.2.1.1.1. Bebeğin Rahat Doğması İçin Yapılan Ritüeller -- 70 3.2.1.1.2. Çocuk Sahibi Olmak ve Çocuğun Yaşamasını Sağlamak İçin Yapılan Uygulamalar… -- 70 3.2.1.2. Doğum Sonrası -- 71 3.2.1.2.1. Doğum Sonrası Yemeği “Un Bulamacı” -- 71 3.2.1.2.2. Çula Sarma… -- 71 3.2.1.2.3. Azazil Kuşu… -- 71 3.2.1.2.4. Enkebit -- 71 3.2.2. Evlenme -- 80 3.2.2.1. Beşik Kertmesi… -- 81 3.2.2.2. Kız Beğenme… -- 82 3.2.2.3. Başlık Parası… -- 83 3.2.2.4. Kız Kaçırma… -- 84 3.2.2.5. Kendi İsteğiyle Kaçma… -- 85 3.2.2.6. Nişan Şerbeti -- 85 3.2.2.7. Düğün Geleneği “Söz Alma” -- 85 3.2.3. Askerlik -- 85 3.2.3.1. Mevlit Uygulamaları… -- 86 3.2.4. Ölüm -- 87 3.2.4.1. Ölünün Gömülme Sürecinde Gerçekleştirilen Uygulamalar -- 88 3.2.4.2. Miras… -- 89 3.3. HALK BİLGİSİ -- 90 3.3.1. Halk Hekimliği -- 90 3.3.1.1. Büyü, Sihir, Okuma, Kadercilik -- 91 3.3.1.1.1. Kadercilik -- 91 3.3.1.1.2. Okuma -- 92 3.3.1.2. Hamaylı [Muska] -- 92 3.3.1.2.1. Gönül Muskası… -- 93 3.3.1.2.2. Temriye Muskası… -- 93 3.3.1.3. Kurşun Dökme -- 94 3.3.1.4. Nazar -- 94 vi 3.3.1.5. Ocaklık-El Verme -- 96 3.3.1.5.1. Göz Ocağı… -- 97 3.3.1.5.2. Kurbağacık Ocağı… -- 98 3.3.1.5.3. Yılancık Ocağı -- 98 3.3.1.6. Sağaltım -- 99 3.3.1.6.1. Çay-Kahve -- 100 3.3.1.6.2. Değirmen Taşı -- 101 3.3.1.6.3. Eşek Derisi… -- 101 3.3.1.6.4. Hayvan Gübresi… -- 101 3.3.1.6.5. Bağırsak Düğümlenmesi Hastalığı Tedavisi(İp Bağlama/İp Çözme) 101 3.3.1.6.6. Difteri Hastalığı Tedavisi -- 101 3.3.1.6.7. Kurt Dişi -- 101 3.3.1.6.8. Siğil/Temre Tedavisi -- 102 3.3.1.6.9. Baş Ağrısı Tedavisi -- 103 3.3.1.7. Üzerlik [Tütsü] -- 104 3.3.2. Halk Baytarlığı -- 104 3.3.2.1. Bıçakla Zehir Akıtma… -- 104 3.3.2.2. Göz Değmesi… -- 105 3.3.2.3. Yumurta Akı… -- 105 3.3.3. Halk Botaniği- Halk Tarımı -- 106 3.3.3.1. Bağ Yapımı- Fidan Dikimi… -- 106 3.3.3.2. Bordo Bulamacı (İlaç)… -- 106 3.3.3.3. Çiğdem Çiçeği -- 107 3.3.3.4. Kerteğen Dikeni -- 107 3.3.3.5. Meyve Aşısı -- 107 3.3.3.6. Meyve Dikim Yöntemi (Kenkons)… -- 107 3.3.3.7. Meyve-Sebze -- 107 3.3.4. Halk Zoolojisi -- 108 3.3.5. Halk Ekonomisi -- 109 3.3.5.1. Arpa-Burçak… -- 110 3.3.5.2. Bağcılık-Tavukçuluk… -- 110 3.3.5.3. Hayvancılık… -- 110 3.3.5.4. Kireç Yakımı… -- 110 3.3.5.5. Pamuk Çapası… -- 110 vii 3.3.5.6. Pazarcılık… -- 110 3.3.5.7. Su Satıcılığı… -- 110 3.3.5.8. Tarla Sürme… -- 110 3.3.5.9. Tütüncülük… -- 110 3.3.5.10. Üzümcülük… -- 110 3.3.6. Halk Haberleşmesi -- 110 3.3.6.1. Tellâl… -- 110 3.3.6.2. Zil Çalarak Haber Ulaştırma… -- 110 3.3.7. Halk Matematiği/Ölçü Birimi -- 110 3.3.7.1. Ağırlık[Kile] -- 110 3.3.7.2. Yarım Tekne -- 111 3.3.8. Halk Taşıtları/Binitleri -- 111 3.3.9. Halk Takvimi ve Zamanı -- 112 3.3.9.1. Efrence -- 113 3.3.9.2. Mevsimlerin Olağan Hareketleri Sonucu Verilen Tarih… -- 113 3.3.9.3. Olayların Akışı Üzerine Verilen Tarihler -- 114 3.4. BAYRAMLAR-TÖRENLER-KUTLAMALAR -- 115 3.4.1. Dinî Bayramlar -- 115 3.4.1.1. Ramazan Bayramı -- 115 3.4.1.2. Kurban Bayramı -- 115 3.4.1.3. Bayram Uygulamaları… -- 115 3.4.2. Resmî Bayramlar -- 116 3.2.4.1. 1 Mayıs… -- 116 3.4.3. Kültürel Bayramlar -- 116 3.4.3.1. Koç Katımı -- 117 3.4.3.2. Bozuntu… -- 117 3.4.3.3. 14 Mart… -- 117 3.5. İNANIŞLAR -- 121 3.5.1. Adak -- 122 3.5.1.1. Yaşar Kemal İçin Adanan Adak… -- 122 3.5.2. Dünyanın Kuruluşu ve Kıyametle İlgili İnanışlar -- 123 3.5.3. Formülistik Sayılar -- 124 3.5.3.1. Üç -- 125 3.5.3.2. Yedi -- 125 3.5.3.3. Kırk -- 125 3.5.4. Ulu Kişiler ve Olağanüstü Varlıklarla İlgili İnanışlar -- 126 viii 3.5.4.1. Allah Devesi… -- 127 3.5.4.2. Azrail -- 127 3.5.4.3. Can Kavmi -- 128 3.5.4.4. Cin… -- 128 3.5.4.5. Evliya -- 129 3.5.4.6. Hızır… -- 129 3.5.4.7. Hz. Ali… -- 130 3.5.4.8. Hz. Muhammed (s.a.v)… -- 131 3.5.4.9. Melek… -- 131 3.5.4.10. Nuh… -- 132 3.5.4.11. Şeyh… -- 132 3.5.4.12. Tarikat Ritüelleri… -- 132 3.5.4.13. Yeşil Sarıklılar… -- 133 3.5.5. Tabiat Olayları ile İlgili İnanışlar -- 134 3.5.5.1. Deprem… -- 134 3.5.5.2. Güneşi Çağırma -- 134 3.5.5.3. Güneş Tutulması… -- 134 3.5.5.4. Güneş ve Ayın Oluşumu… -- 134 3.5.5.5. Kar Yağışı -- 135 3.5.6. Uğur- Uğursuzluk- Bereketi… -- 136 3.5.6.1. Uğurla İlgili İnanışlar -- 136 3.5.6.2. Uğursuzlukla İlgili İnanışlar -- 136 3.5.7. Yağmur Duası -- 138 3.5.7.1. Yağmur Gelini -- 138 3.5.8. Yatır, Ziyaret Yerleri ve Bilinmeyen Mekânlar İle İlgili İnanış ve Uygulamalar -- 140 3.5.8.1. Açlık Pınarı… -- 141 3.5.8.2. Kaf Dağı -- 141 3.5.8.3. Taş Kemer… -- 141 3.5.8.4. Tekke -- 141 3.5.8.5. Türbe -- 142 3.5.9. Yıldızname -- 143 3.6. OYUN-EĞLENCE-SPOR -- 144 3.6.1. Geleneksel Çocuk Oyunları -- 144 3.6.1.1. Aşık Kemiği ile Oynanan Halka Oyunu… -- 143 3.6.1.2. Çelik Çomak… -- 143 3.6.1.3. Kirpi… -- 143 ix 3.6.1.4. Topaç -- 143 3.6.1.5. Yağlama-Börekleme -- 143 3.7. HALK OYUNLARI -- 146 3.7.1. Hora -- 147 3.7.2. Kaşık Oyunu -- 147 3.7.3. Köroğlu -- 147 3.7.4. Zeybek -- 147 3.8. HALK MÜZİĞİ- MÜZİK ALETLERİ -- 149 3.8.1. Darbuka, Ut, Keman -- 149 3.8.2. Davul -- 149 3.8.3. Batı Kökenli Müzik Aletleri: Akordeon-Mandolin-Keman… -- 148 3.9. GİYİM-KUŞAM -- 149 3.9.1. Kadın Giyimi -- 150 3.9.2. Erkek Giyimi -- 151 3.9.3. Çocuk Giyimi -- 151 3.10. HALK SANATLARI VE ZANAATLARI -- 152 3.10.1. Meslekler -- 152 3.10.2. Eşyalar -- 152 3.11. HALK MİMARİSİ -- 155 3.11.1. Konut Çeşitleri -- 155 3.11.2. Konut Yapımı -- 156 3.11.3. Konutlarda Aydınlanma ve Isınma -- 156 3.11.4. Ortak Kullanım Yapıları -- 158 3.12. HALK MUTFAĞI -- 158 3.13. DAYANIŞMA-YARDIMLAŞMA -- 160 3.13.1. Misafirperverlik -- 160 3.13.2. İmece ve Yardımlaşma -- 161 3.14. GÜNLÜK HAYATLA İLGİLİ GELENEKLER VE DİĞER KÜLTÜR ÖĞELERİ -- 162 3.14.1. Saygı -- 164 3.14.1.1. Sedirde Oturma Geleneği… -- 164 3.14.2. Lakap -- 162 3.14.3. Göç -- 177 3.14.3.1. Yaylak- Kışlak -- 178 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM x MAHMUT MAKAL’IN ESERLERİNDE HALK EDEBİYATI UNSURLARI 4.1. ANONİM HALK EDEBİYATI -- 178 4.1.1. Manzum Türler -- 178 4.1.1.1. Mâni -- 180 4.1.1.2. Türkü… -- 181 4.1.1.2.1. İlk Şekli Korunan Türküler -- 182 4.1.1.2.2. Değiştirilerek Metne Dahil Edilen Türküler -- 185 4.1.1.3. Ağıt -- 186 4.1.1.4. Taşlama -- 186 4.1.1.5. Tekerleme -- 186 4.1.2. Mensur Türler -- 186 4.1.2.1. Bilmece -- 187 4.1.2.2. Masal… -- 188 4.1.2.3. Efsane -- 189 4.1.2.4. Halk Hikâyesi… -- 191 4.1.2.5. Cenkname… -- 192 4.1.2.6. Fıkra -- 193 4.1.2.7. Memorat… -- 194 4.2. KALIPLAŞMIŞ İFADELER -- 196 4.2.1. Atasözleri -- 196 4.2.2. Mahallî Atasözleri -- 212 4.2.3. Deyimler -- 213 4.2.4. Özdeyiş -- 252 4.2.5. Dualar (Algış-Alkış) -- 252 4.2.6. Beddualar (Kargış) -- 254 4.2.7. Halk Deyişi -- 256 4.2.8. Küfürler-Argolar -- 256 4.2.9. Selamlamalar-Uğurlamalar -- 259 4.2.10. Yeminler -- 260 4.3. ÂŞIK EDEBİYATI -- 262 4.3.1. Âşık Germânî -- 262 4.3.2. Âşık Veysel -- 262 4.3.3. Karacaoğlan -- 263 4.3.4. Kazak Abdal -- 263 xi 4.3.5. Muhyiddin Abdal -- 263 4.4. DİNÎ- TASAVVUFİ HALK EDEBİYATI -- 264 4.4.1. Eşrefoğlu Rumi -- 264 4.4.2. Hasan Dede -- 265 4.4.3. Pir Sultan Abdal -- 265 4.4.4. Yunus Emre -- 266 4.5. GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU -- 266 4.5.1. Köy Ortaoyunları (Köy Tiyatrosu) -- 266 SONUÇ -- 270 KAYNAKÇA -- 272 EKLER -- 280 EK-1 MAHMUT MAKAL’IN ESERLERİNİN KAPAK FOTOĞRAFLARI -- 280 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Mahmut Makal | en_US |
dc.subject | Gelenek | en_US |
dc.subject | Görenek | en_US |
dc.subject | Halk Bilimi | en_US |
dc.subject | Mahmut Makal | en_US |
dc.subject | Tradition | en_US |
dc.subject | Custom | en_US |
dc.subject | Folklore. | en_US |
dc.title | Mahmut Makal'ın eserlerinde halk bilimi unsurları | en_US |
dc.title.alternative | Folklore elements in Mahmut Makal's works | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 303 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | İşcan, Behiye Sıla | |