Yaşar Kemal'de sivil itaatsizlik Türk felsefesinin imkânı bağlamında bir inceleme
Citation
Kanlıkama, E. (2017). Yaşar Kemal'de sivil itaatsizlik Türk felsefesinin imkânı bağlamında bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi).Abstract
"Felsefeyi Anadolu'da Yeniden Yurtlandırmak" kavramlar ve figürler üzerinden bu coğrafyada inşa edilecek geo-felsefi bir oluşumun genel adıdır. Atayurt'la Anayurt arasında bağı kuran kültürel kodların sürekliliğinin sağlanması açısından düşüncenin coğrafyayla irtibatının neler olduğunu saptama gerekir. Çünkü yolda aldıklarımızla burada bulduklarımız muazzam bir bilgi/birikimden müteşekkildir. Bu birikimin varisi olarak bugün bizler, Türkiye'de Türkçe düşünen ve yazan fikir adamlarının, aydınların, şairlerin, yazarların ürettiklerinin bu kodları belirlemede önemli bir işlevi olduğunu düşünüyoruz. Bu nedenle Anadolu'nun sergüzeştinden haberdar olan, kadim medeniyetlerin düşünce mirasına katkılarını bilen, Türklerin Orta Asya'dan Anadolu'ya uzanan yolculuklarında hangi kültürlerle alış-verişte bulunduklarını inceleyen, bu serüvene hayranlık besleyen Yaşar Kemal'i bir Türk felsefesi bağlamında sivil itaatsizlik açısından incelemeye alıyoruz. Kalemini politik bir silah olarak kullanan yazar, edebiyatımızda başkaldırı geleneğinin bir devamı olarak karşımıza çıkar. Cumhuriyet sonrası kurulan düzene Marksist/sosyalist bir pencereden baktığı için ağır eleştiriler alır ve siyasi kimliğinden ötürü yargılanır, tutuklanır. Yazıları nedeniyle dönem dönem yargılanmasına ve cezalar almasına rağmen düşüncelerinden asla taviz vermemiş, yılmamış, susmamış ve adımlarını bulunduğu yerden bir adım dahi geriye atmamıştır. Farklı düşün yapısına sahip insanlara uygulanan baskıları "zilli kurt" metaforu ile açıklayan Yaşar Kemal'i "mecbur adam" kılan sese kulak verdik. Sözlü anlatı geleneğinden aldığı halk aşısını yazı ile ustaca buluşturmayı başaran yazarı, Anadolu'nun kültürel kodlarını yansıtması açısından bilhassa önemsiyoruz. "Resettling Philosophy in Anatolia" is the defined name of the geo-philosophical formation that will be built in this physiograpy on these consepts and figures. It is needed to state the contact between the Ancestral Homeland and Present Homeland of Turks. Because things, we met on the path and found on Anatolia, consist of enermous knowledge. As a heritor of this knowledge, we think that as the brainchild of the thinkers, intellectual people, poets and writers who think and write in Turhiks in Turkey, has an important role on setting these codes. Thus, we get to work on Yaşar Kemal who knows the adventure of Anatolia knows the contributions to the minde heritage of ancient civilizations, analyses Turkish people who have a mutual dealing with different civilizations on the way from Central Asia to Anatolia, admire to this adventure, in terms of Civil Disobedience on the context of Turkis Philosophy. The writer who uses his pen as political weapon, appears as the system which was founded after the Republic from a Marxist/Socialist perspective, trials and punished for several times because of his articles, he never compromised himself, sound which obliges Yaşar Kemal as "A fain man", who defines his metaphoric work "Belled Wolf". We especially take heed the writer, who skillfully succeed matching up his writings with folk grafting which Yaşar Kemal got in from the tradition of verbal narration, as to reflect Anatolia'n culturel codes.