dc.contributor.advisor | Öz, Selahattin | |
dc.contributor.author | Demirbaş, Ali Sait | |
dc.date.accessioned | 2021-11-01T14:48:17Z | |
dc.date.available | 2021-11-01T14:48:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Demirbaş, Ali Sait. (2020). İlk manzum tecvid eseri olan el-Kasîdetü'l-Hâkâniyye'nin tecvid ilmindeki yeri, önemi ve değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1LsYrlR10kNBMse3Z3H93rIhB3Gy1i1X3ZB6HuXI72yp | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/6141 | |
dc.description | YÖK ID: 647116 | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Kur'an-ı Kerim'i usulüne uygun ve hatasız okuma alışkanlığı kazandıran, Allah'ın kitabını güzel bir şekilde tilavet edebilmek için gerekli olan yolu okuyucuya gösteren tecvid ilminin tarihsel gelişimine değinilecektir. Ardından bu ilimde ilk eseri telif ederek tecvid telif geleneğinin başlamasına öncülük eden Hâkânî'nin el-Kasîdetü'l-Hâkâniyye adlı eseri çeşitli yönlerden değerlendirilecektir. Hâkânî tecvid ilminde bir çığır açarak bu alanda ilk eser olan kasîdesini kaleme almış ve tecvid telif geleneğinin başlamasına öncülük etmiştir. Kur'an'ın nüzûlüyle birlikte tecvid uygulaması her zaman var olmuş ve bu ilim telakki, işitme ve müşafehe yoluyla nesilden nesile aktarılmıştır. Hâkânî'den önceki döneme bakıldığında tecvid ilmindeki bazı konular; lugatlarda, dilbilimsel tefsir ve kıraat eserlerinin muhtelif yerlerinde dağınık bir şekilde yer almaktadır. Bu konuların o eserlerde derli toplu olmaması da bu eserlerden istifade etmeyi zorlaştırmıştır. Zamanla tecvid uygulamarında bazı hataların baş göstermesi ve artması tecvid telif geleneğinin başlamasına neden olmuştur. Ebû Müzâhim, ortaya çıkan problemleri görerek tecvid telif geleneğinde taşın altına elini koyan ilk müellif olmuştur. O, tecvid konularının bir arada olması gerektiği ihtiyacını hissetmiş ve sorunları ortadan kaldırmak için elli bir beyitlik manzum tarzda bir eser telif etmiştir. Hâkânî eserinde öncelikle okuyucuda ve eğitmende olması gereken vasıfları zikretmiş sonrasında tecvid konularına değinmiştir. Eser manzum tarzda yazıldığından konuların detayına inilmemiş ve bazı konulara da değinilmemiştir. Bu duruma rağmen eser, tecvid konularını bir araya getirmesiyle kendisinden sonraki âlimlere ilham kaynağı olmuştur. Bu eser üzerine şerhler, nazîreler, muarazalar yazılmış ve Hâkânî'den sonra tecvid alanında eser telif edenler bu eseri kendilerine referans olarak göstermişlerdir. | en_US |
dc.description.abstract | In this study, the historical development of tajweed science which shows the reader the necessary way to recite the God's Holy book, the Qur'an, which upskills the habit of appropriate and flawless reading will be dealt with. Afterwards, in this field, the work named el-Kasîdetü'l-Hâkâniyye of Hâkânî who pioneered the copyright tradition of first work will be dealt in various ways. Hâkânî compiled his first eulogy work in this field by making a breakthrough. Together with the revelation of Qur'an, the tajweed application has always been existed and this science has been delivered to the generations by concepts, hearing and oral way. Looking back the period before Hâkânî, some of the subjects in tajweed field was scattered in the various parts of dictionaries, lingustic analysis books and reading works and as the subjects were not in order in those works, it was difficult to benefit from them. In the long run, some mistakes arose and the number of mistakes increased at the tajweed applications and it led to copyright tradition. Seeing these problems, Ebû Müzâhim was the first author who took on responsibility on tajweed copyright tradition. He felt the need of compiling the tajweed subjects together and to solve the problems he compiled a 50-poetic written verses. First, Hâkânî mentioned the qualifications needed to be possessed by a reader and educator in his work; later, he dealt with tajweed subjects. As the work was written in verse, the subjects weren't in detail and some of the subjects were unaddressed. In spite of these shortcomings, by gathering tajweed subjects, his work was an ispiration to others. On this work, commentaries, responses and disputes were written and people who compiled on the field of tajweed after Hâkânî referred that work as a reference. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- İ ABSTRACT -- İİ İÇİNDEKİLER .İİİ KISALTMALAR DİZİNİ -- Vİ ÖNSÖZ -- Vİİ GİRİŞ -- 1 1. ARAŞTIRMANIN KONUSU VE KAPSAMI -- 1 2. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ VE GAYESİ -- 3 3. ARAŞTIRMANIN METODU VE SİSTEMATİĞİ -- . 4 BİRİNCİ BÖLÜM 1. TECVİD İLMİ VE TARİHİ 1.1. TECVİD İLMİ -- 5 1.1.1. Tecvid İlminin Tarifi. 5 1.1.2. Tecvid İlminin Konusu -- -- 7 1.1.3. Tecvid İlminin Gayesi -- . 8 1.1.4. Tecvid İlminin Gerekliliği -- 8 1.1.4.1. Naklî Deliller -- 9 1.1.4.1.1. Kur’an’dan Deliller -- 9 1.1.4.1.2. Sünnetten Deliller -- 10 1.1.4.1.3. İcmadan Deliller -- 11 1.1.4.2. Aklî Delil -- 14 1.1.5. Tecvid İlminin Hükmü -- . 14 1.1.5.1. Tecvid İlmini Bilme ve Onunla Amel Etme -- 15 1.1.5.2. Farziyyetinin Sınırları . 15 1.2. TECVİD İLMİNİN TARİHİ -- 16 1.2.1. İslamiyetten Önce Araplarda Tecvidli Okuma Durumu -- 16 1.2.2. Tecvid İlminin Tarihsel Evveliyatı ve Hâkânî’nin Eseri -- . 19 iv 1.2.2.1. Hicrî Beşinci Asırdan Önce Tecvid Konularının Yer Aldığı Eserler -- . 21 1.2.2.2. Bir Terim Olarak Tecvid Kavramının Hicrî Beşinci Asırdan Önce Eserlerdeki Durumu -- . 21 1.2.3. Tecvid İlminin Ortaya Çıkmasına Sebep Olan Temel Problem -- . 26 1.2.4. Tecvid İlminin Olgunlaşma Süreci ve Hâkânî’nin Bu Sürece Etkisi 30 1.2.5. Son Dönem Tecvid Çalışmalarına Genel Bir Bakış. 35 İKİNCİ BÖLÜM 2. EL-HÂKÂNÎ VE ESERİNİN TANITIMI 2.1. EBU MÜZÂHİM MUSA B. UBEYDULAH (ABDİLLAH) B. YAHYA EL-HÂKÂNÎ . 39 2.1.1. Hayatı -- . 39 2.1.2. İlmi Kişiliği. 40 2.1.3. Eserleri -- 42 2.2. EL-KASÎDETÜ’L-HÂKÂNİYYE -- 43 2.2.1. Tecvid İlmindeki Yeri ve Önemi -- 43 2.2.2. Metni ve Tercümesi -- 45 2.2.3. Kasîdenin İsimlendirilmesi -- 50 2.2.4. Kasîdenin Edebi Yönü -- . 52 2.2.5. Günümüze Ulaşma Yolları. 54 2.2.5.1. Şerh Yoluyla -- 54 2.2.5.2. Mu’arazalar (Nazireler) Yoluyla -- 56 2.2.5.3. Tecvid Eserleri Yoluyla -- -- 57 2.2.6. Kasîdeyi Yazmasındaki Gayesi -- . 58 2.2.6.1. İstifade Edenlerden Beklentisi -- 59 2.2.6.2. Allah’û Teâlâ’dan Beklentisi . 59 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 3. ESERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE TECVİD İLMİNE ETKİSİ 3.1. ESERİN DEĞERLENDİRİLMESİ -- 61 v 3.1.1. Konulara Yaklaşımı -- 61 3.1.1.1. Okuyucuda Bulunması Gereken Tilavet Adabı -- 62 3.1.1.2. Kur’an Eğitmeninde Olması Gereken Vasıflar. 63 3.1.1.3. Tecvid Konularının İşlenişi -- . 65 3.1.1.3.1. Okuma Usûlleri ve Harflerin Sıfatları (12-14. Beyitler) -- 65 3.1.1.3.2. Hüsnü Edâ (Tecvid) İlminin Özeti (15-19. Beyitler) -- . 67 3.1.1.3.3. Kur’an’ı Tekrar Etmenin Faydaları (20-22. Beyitler) -- 67 3.1.1.3.4. Lahn Olgusu ve Hıfzın Önemi (23-24. Beyitler) -- 68 3.1.1.3.5. Tahkikle Okuma Adabı (25-27. Beyitler) -- 70 3.1.1.3.6. İdgam, İzhar ve İhfâ Bahisleri (28-29. Beyitler) -- 71 3.1.1.3.7. Harekeler, Vasl ve Vakf, Med (Lin) Harfleri ve Med ve Kasr Bahsi (30-34. Beyitler) -- 74 3.1.1.3.8. Hemzenin Okunuşu (35-36. Beyitler) -- -- 75 3.1.1.3.9. "ر "ve "ل "Harflerinin Bahsi (37. Beyit) -- 76 3.1.1.3.10. "ع "ve "ه "Harflerinin Okunuşu (38. Beyit) -- . 78 3.1.1.3.11. Vakıf ve İbtida (40. Beyit) -- . 78 3.1.1.3.12. Sakin Mîm’in Halleri ve İşba’ (40-41. Beyitler). 79 3.1.1.3.13. Meddi Lazım (42-43. Beyitler) -- 81 3.1.1.3.14. İzhar Bahsi (44-48. Beyitler) -- 82 3.1.1.3.15. Dua ve Temenni (49-51) -- 85 3.1.2. İçerik ve Üslûbü -- 88 3.1.3. Değinmediği Başlıca Tecvid Kaideleri -- . 92 3.2. ÖNCEKİ ESERLERDEN ETKİLENMESİ VE SONRAKİLERE ETKİSİ -- 95 3.2.1. Klasik Lugatlar -- . 95 3.2.2. Dilbilimsel Tefsirler -- 99 3.2.3. Kıraat Eserleri -- 102 3.2.4. Eserlerinde Kaynak Olarak Gösterenler -- 104 3.3. ESERE GÜNÜMÜZ PERSPEKTİFİNDEN BİR BAKIŞ -- 107 SONUÇ -- 109 KAYNAKÇA -- 114 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Tecvid İlmi | en_US |
dc.subject | Hâkânî | en_US |
dc.subject | el-Kasîdetü'l-Hâkâniyye. | en_US |
dc.subject | Tajweed Science | en_US |
dc.subject | Hâkânî | en_US |
dc.subject | el-Kasîdetü'l-Hâkâniyye. | en_US |
dc.title | İlk manzum tecvid eseri olan el-Kasîdetü'l-Hâkâniyye'nin tecvid ilmindeki yeri, önemi ve değerlendirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | The place, value and assessment of the first verse tajweed work ''el-Kasîdetü'l-Hâkâniyye'' at the tajwed science | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 135 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Demirbaş, Ali Sait | |