Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKoca, Ferhat
dc.contributor.authorKorkmaz, Ömer
dc.date.accessioned2020-02-06T10:52:55Z
dc.date.available2020-02-06T10:52:55Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-09-06
dc.identifier.citationKorkmaz, Ö. (2019). İslam fıkhında ibadet muamelat ayrımı (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5716
dc.description.abstractAsırlardan beri, İslam hukuk düşüncesinde tartışılan önemli konulardan biri, ibadet ve muamelat hükümleri arasında yöntemsel olarak bir ayrımın yapılıp yapılamayacağı sorunudur. İbadetler Şarii'nin hakkıdır ve bunların ifa ve şekilleri ancak şer'i naslar yoluyla bilinebilir. Bu itibarla bunlarda bir değişiklik olamaz. Muamelat hükümlerinde ise, maslahata ve örfe riayet esastır. İslam fıkhında, bu şekilde bir ayrıma karşı çıkanlar olduğu gibi, İslam hukukunun sosyal şartların değişimine ayak uydurabilmesi için, böyle bir ayrımın mecburi olduğunu savunanlar da bulunmaktadır. Bu çalışmamızda, konu netliğe kavuşturulmaya çalışılacaktır. Araştırmamız giriş, üç bölüm ve sonuç kısmından oluşmaktadır. Birinci bölümde kavramsal çerçeve çizildikten sonra, ikinci bölümde ayrım, klasik fıkıh usülü çerçevesinde değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde ise, konu hakkında modern dönem tartışmalarına değinilmiştir.en_US
dc.description.abstractFor centuries, one of the important issues discussed in İslamic law made a distinction between methodologıcal issuseis whether worship. The legıslator has the rıght to worship. So worship in the Ways of god can be fulfilled. İn İslamic law it is esentıal that you adhere to the tradıtıons and social benefits. İn thıs way, as opposed a dıstınctıon in İslamic law of the tıme, place and socıal condıtıons changıng to be able to cope wıth such a dıstınctıon, there are those people who claim that compulsory. This study wıllbe used to provıde clarıty of the subjest. Our work has an int roductıon, three chapters and conclusion consıst of. The conceptual framework is being drawn, while the subjest of law wıthın the framework of teh clasical method have been evaluated. İn the third chapter, at the point of dıstınctıon in the modern period has been mentioned in discussıons.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- ii İÇİNDEKİLER -- iii KISALTMALAR -- vi ÖN SÖZ -- vii GİRİŞ -- 1 Konunun Belirlenmesi ve Yöntemi -- 1 BİRİNCİ BÖLÜM GENEL OLARAK FIKIH İLMİ, SİSTEMATİĞİ VE İBADET-MUAMELAT KAVRAMLARININ İİNCELENMESİ 1.1. FIKIH İLMİ -- 5 1.1.1. Tanımı -- 5 1.1.2. Kapsamı -- 6 1.1.3. Kaynağı -- 6 1.1.4. Tarihçesi -- 7 1.1.5. Amacı -- 11 1.2. FIKHIN İBADET-MUAMELAT DİYE TASNİFİ VE BU KAVRAMLARIN TANIMI -- 12 1.2.1. Fıkhın Çoklu Tasnifi -- 12 1.2.1. İbadet-Muamelat Şeklinde İkili Tasnifi -- 13 1.3 İBADET MUAMELAT KAVRAMLARININ İNCELENMESİ -- 13 1.3.1. İbadet Kavramı -- 13 1.3.2. Muamelat Kavramı -- 15 İKİNCİ BÖLÜM KLASİK FIKIH USULU İLMİNDE İBADET MUAMELAT AYRIMI 2.1. NASLARIN TA’LİL EDİLEBİLİP EDİLEMEMESİ BAKIMINDAN -- 19 2.1.1. Taabbud Kavramı ve Ayrımdaki Etkisi -- 19 2.1.2. Ta’lil -- 20 2.1.2.2.Konusu -- 20 iv Sayfa 2.1.3. Kıyasta İlleti Tespit Yöntemlerinden “el-Münasebe” Kavramı ve Ayrımdaki Etkisi -- 22 2.1.3.1. İbadetlerde Münasebet Uhrevidir -- 23 2.1.3.2. Muamelatta Münasebet dünyevidir -- 24 2.1.3.2.1. Zaruri Münasebet -- 25 2.1.3.2.2. Haci Münasebet -- 25 2.1.3.2.3. Tahsıni Münasebet -- 25 2.1.4. İbadet Alanında Taabbudiliği, Muamelat Alanında Ta’liliği Esas Alan Yaklaşım -- 25 2.1.5.Ta’lil Konusunda İbadet –Muamelat Ayırımı Yapmayanlar -- 29 2.2 MASALAHATA İTİBAR AÇISINDAN -- 33 2.2.1. Maslahatın Tarifi ve Kısımları -- 33 2.2.1.1. Tarifi -- 33 2.2.1.2. Kısımları -- 33 2.2.1.2.1 Muteber Maslahatlar -- 33 2.1.2.2. Mülga Maslahatlar -- 33 2.2.1.2.3. Mürsel Maslahatlar -- 34 2.2.2.İbadetlerde Taabbudiliği, Muamelatta Maslahatı Esas Alan Yaklaşım -- 34 2.2.2.1. Necmettin Tufi’nin Yaklaşımı -- 34 2.2.2.2. Mustafa Şelebi’nin Yaklaşımı -- 36 2.2.2.3. Maslahata İtibar Açısından İbadet-Muamelat Ayırımı Yapmayanlar -- 38 2.3. ÖRFE İTİBAR AÇISINDAN AYRIM -- 39 2.3.1. Örfün Tanımı ve Mahiyeti -- 39 2.3.2. Örfün Hukuki Kaynaklık Değeri -- 40 2.3.2.1. Örfün İbadet Hükümlerine Kaynaklık Etmesi -- 40 2.3.2.2. Örfün Muamelat Hükümlerine Kaynaklık Etmesi -- 41 2.3.2.3. Örf’ün Muamelat Hükümlerine Kaynaklık Etmesinin Şartları -- 42 2.3.2.3.1. Örfün Devamlı Yapılıyor Olması -- 42 2.3.2.3.2. Örfün Teamul Anında Mevcut Olması -- 43 2.3.2.3.3. Örfün Şer’i Delillere Aykırı Olmaması -- 43 2.3.3. Örfün Etkisi Açısından İbadet-Muamelat Ayrımı -- 44 2.3.3.1. Örfün İbadet Hükümlerine Etkisi -- 44 v Sayfa 2.3.3.2. Örfün Muamelat Hükümlerine Etkisi -- 45 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İBADET MUAMELAT AYRIMI ÜZERİNE MODERN DÖNEM TARTIŞMALARI Sayfa 3.1.DİNDE ISLAH FIKIHTA İÇTİHAD TEMELLİ AYRIM -- 47 3.1.1. İçtihat Taraftarları Bakış Açısından İbadet Hükümleri -- 48 3.1.2. İçtihat Traftarları Bakış Açısından Muamelat Hükümleri -- 49 3.1.2.1. İçtihat Taraftarı Bakış Açısından Muamelat Sahasının Modern Müçtehidi Olarak Ulu’l-Emr -- 50 3.1.2.1.1. Muamelat Sahasının Modern Müçtehidi Ulu’l-Emrin Meşrutiyet Delilleri: -- 52 3.2. İÇTİMAİ USUSL-İ FIKIH TEORİSİ BAĞLAMINDA İBADET MUAMELAT AYRIMI -- 55 3.3.TARİHSELCİLİK-EVRENSELCİLİK BAKIMINDAN AYRIM -- 61 SONUÇ -- 71 KAYNAKÇA -- 73en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİbadeten_US
dc.subjectMuamelaten_US
dc.subjectMaslahaten_US
dc.subjectÖrfen_US
dc.subjectWorshipen_US
dc.subjectIslamic Lawen_US
dc.subjectBenefiten_US
dc.subjectTraditionen_US
dc.titleİslam fıkhında ibadet muamelat ayrımıen_US
dc.title.alternativeOf worship in islamic law, social lawen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster