Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAkyol, Aygün
dc.contributor.authorBağcı Sofu, Ceyda
dc.date.accessioned2019-12-20T11:05:29Z
dc.date.available2019-12-20T11:05:29Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-06-26
dc.identifier.citationBağcı Sofu, C. (2019). İslam siyaset felsefesinde neo-selefi akımın eleştirel analizi (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5530
dc.description.abstractİnsanlar hayatlarının en güzel anlarını zihinlerinde dondurarak, o günlerini tekrar yaşamak, mümkünse o güne geri dönmek, bunu da yapamıyorsa o zamanın içindeymiş gibi yaşamak isterler. Hz. Peygamber dönemi ve sonraki üç nesil dönemi için pek çok Müslüman kesim o zamana özlem duymaktadır. Üstelik o zamanı hiç yaşamamış olmalarına rağmen. Günümüzde İslam’ın, sözde “Altın Çağ”ına duyulan hasret duygusu, zamanın ruhu görmezden gelinerek, Taliban, el-Kaide, el-Nusra, eş-Şebab, IŞİD/DAEŞ ve Boko Haram gibi grup/örgüt/cemaatlar tarafından suiistimal edilmektedir. Sonucunda ise İslam’a karşı dünyaya yayılan “İslam korkusu” ortaya çıkmıştır. Bu durumdan ise, enerji arz ve üretim merkezlerinin kontrolünü ele geçiren sömürgeci ülkeler ve çokuluslu şirketler fayda sağlamıştır. Barış ve esenlik anlamına gelen İslam, bilinçli olarak savaş/terör/korku kelimeleriyle kullanılmaktadır. Siyaset felsefesinin de konusu olan ahlak, adalet, eşitlik, özgürlük, tevazu ve hoşgörü ilkelerine sahip olan İslam, bugün Osmanlı Devleti’nin yıkılış döneminde siyasi ve itikadi açıdan son derece etkin olan Vahhabilik öğretisinin temel özelliklerinden tekfirci, ötekileştirici, dışlayıcı ve şiddet yanlısı gibi gösterilmektedir. Bu tez çalışmamızda amaç, tarihte bilinen Selefilik kavramı ile günümüz Selefilik’inin (Neo-Selefilik) aynı anlamda kullanmanın tutarlılık derecesini müzakere etmektir. Bunun öncesinde ise, Selefi zihniyetin ait olduğu toplumun İslam öncesi ve İslam sonrası yaşamını inceleyerek, başta Ortadoğu olmak üzere tüm dünyada yaşanan sorunların çözümü için konunun kökenine inmek ve kodları anlamak gerekmektediren_US
dc.description.abstractPeople wants to live the most beautiful moments of their lives in their minds by pausing those moments, to live those days again, to return to those days if possible, and to live as if they cannot even do it they would just imagine as if they are actually living in those days . Some Muslims segments are yearning for the period of the Holy Prophet SAW and the next three generations despite of the fact that they never lived that time. Today, the sense of longing for the so-called Golden Age of Islam, is being abused by the groups / organizations / communities such as Taliban, al-Qaeda, al-Nusra, AshShabab, ISIS and Boko Haram. As a result, the fear of Islam has spread to the world against Islam. In this case, colonial countries and multinational corporations, which take control of energy supply and production centers, exploit the situation and get their own benefits. Islam, meaning peace, is consciously used with the words war / terror / fear. Islam, which is the subject of political philosophy, has the principles of morality, justice, equality, freedom, humility and tolerance. Today, Islam is shown to be the predator, alienator, exclusionist and violent one of the characteristics of Wahhabism. In this thesis, the aim is to explain that the concept of Salafism known in history and today's Salafism (Neo-Salafism) do not have the same meaning. Prior to this, it is necessary to examine the pre-Islamic and post-Islamic life of the society in which the Salafist mentality belongs, and to understand the cultural codes and the origin of the issue in order to solve the problems in the whole world, especially in the Middle East.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- ii TEŞEKKÜR -- iii İÇİNDEKİLER -- iv KISALTMALAR -- v GİRİŞ -- 1 BİRİNCİ BÖLÜM İSLAM SİYASET FELSEFESİ VE KAVRAMLAR 1.1. İSLAM SİYASET FELSEFESİ VE KAVRAMLAR -- 4 1.1.1. Felsefe -- 7 1.1.2. Siyaset Felsefesi -- 8 1.1.3. Siyaset Kavramı -- 11 1.1.4. Meslek Haline Gelen Siyaset -- 15 1.1.5. İslam -- 17 1.1.6. Ahlak -- 22 1.1.7. Adalet -- 25 1.1.8 Zulüm -- 26 1.1.9. Nevâbit -- 27 1.2. İSLAM’DA SİYASİ YAPININ OLUŞUMU -- 30 1.2.1. İslam Öncesi Arap Kültürü -- 30 1.2.1.1. Kabile Kültürü -- 31 1.2.1.2. Mekke’nin Sosyo-Ekonomik ve Siyasi Yapısı -- 32 1.2.2. İslam’a Davet Sonrası Siyasi Yapı -- 35 1.2.3. Medine’ye Göç, Medine Anlaşması ve Siyasi Yapının Oluşumu -- 36 1.2.4. Dört Halife Dönemi ve Siyasal Yapının Oluşumu -- 40 1.2.4.1. Hz. Ebubekir Dönemi Siyasi Olayları -- 41 1.2.4.2. Hz. Ömer Dönemi Siyasi Olayları -- 41 1.2.4.3. Hz. Osman Dönemi Siyasi Olayları -- 42 v Sayfa 1.2.4.4. Hz. Ali Dönemi Siyasi Olayları -- 43 İKİNCİ BÖLÜM MODERN İSLAM DÜŞÜNCESİ VE NEO-SELEFİZM 2.1. MODERN İSLAM DÜŞÜNCESİ VE NEO-SELEFİZM -- 47 2.2. MODERNLİK VE SELEFİLİK-KAVRAMSAL ANALİZİ -- 49 2.3. SELEFİLİK KAVRAMININ ANLAMLARI -- 52 2.3.1. Lügatta Selef/Kökencilik/Selef-i Salihin Ve Neo-Selefilik -- 52 2.3.2. Istalahta Selef, Selef-i Salihin ve Neo-Selefilik -- 53 2.4. GELENEKSEL (KLASİK) SELEFİLİĞİN TARİHSEL SERÜVENİ -- 56 2.4.1. Metodolojik Bir İlke Olarak Selefilik -- 57 2.4.2. Sistematik Bir Nazariye Olarak Selefilik ve İbni Teymiye -- 58 2.4.3. Dini Bir Akım Olarak Selefilik -- 58 2.5. YENİ/MODERN/NEO SELEFİLİK -- 60 2.5.1. Cihadi Selefiliğe Evrilen Vahhabi Zihniyeti -- 63 2.5.2. Abdullah Azzam ve El-Kaide -- 64 2.6. NEO-SELEFİLİĞE TEŞVİK EDEN ETKENLER -- 65 2.6.1. Dini Etkenler -- 66 2.6.1.1. Bidat Karşıtlığı -- 66 2.6.1.2. Şia Karşıtlığı -- 68 2.6.2. Siyasi Etkenler -- 70 2.6.2.1. ABD ve Batı Ülkeleri Bağlamında -- 71 2.6.2.2. İslam Ülkelerinin Konjonktürel Şartları -- 73 2.6.2.3. Din Perdeli Eko-Politik Düzen -- 75 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM NEO-SELEFİ ZİHNİYET VE HANEFİ-MATURİDİ-YESEVİ GELENEĞİ 3.1. NEO-SELEFİ ZİHNİYET VE HANEFİ-MATURİDİ-YESEVİ GELENEĞİ -- …80 3.2. YESEVİLİK -- 84 3.2.1. “Türk Müslümanlığı Mümkün Müdür? -- 85 vi Sayfa 3.3. İMAM-I AZAM EBU HANİFE -- 89 3.3.1. Siyasi Tutumu ve Görüşleri -- 90 3.3.2. Ebu Hanife’nin Düşünce Dünyası -- 91 3.4. MATURİDİLİK -- 92 3.4.1. Maturidi’nin Siyasi Görüşleri -- 92 3.4.2. Maturidi’nin Düşünce Dünyası -- 93 SONUÇ -- 95 KAYNAKÇA -- 99en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAltın Çağen_US
dc.subjectSelefiliken_US
dc.subjectNeo-Selefiliken_US
dc.subjectVahhabiliken_US
dc.subjectİslamofobien_US
dc.subjectGolden Ageen_US
dc.subjectSalafismen_US
dc.subjectNeo-Salafismen_US
dc.subjectWahhabismen_US
dc.subjectIslamophobiaen_US
dc.titleİslam siyaset felsefesinde neo-selefi akımın eleştirel analizien_US
dc.title.alternativeCritical analysis of neo-salafist current in Islamicpolitical philosophyen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster