Amasya şehir merkezindeki dini ziyaret yerleri
Künye
Şen, A. (2019). Amasya şehir merkezindeki dini ziyaret yerleri (Yüksek Lisans Tezi).Özet
Coğrafi konumu ve tarihi yönüyle Amasya; birçok kültürün, milletin yaşam alanı olarak seçtiği, Osmanlı Devleti zamanında da Osmanlı şehzadelerin yetiştirildiği önemli kültürel zenginliklere sahip bir yer olmuştur. Çalışmamız; giriş kısmı, dört bölüm ve sonuç kısmından oluşmaktadır. Giriş kısmında; araştırmanın konusu, amacı, önemi, yöntemi, kapsamı ve sınırlılıklarından bahsediliştir. Ve sonunda tanımlar kısmına yer verilmiştir. Birinci bölümde; kısaca Amasya tarihi ve coğrafi durumu/sosyo-kültürel yapısına yer verilmiştir. İkinci bölümde; dini ziyaret; sosyolojik bir anlama ve dini ziyaret yerleri ve ziyaret ediliş amaçları ele alınıştır. Üçüncü bölümde; Amasya şehir merkezindeki dini ziyaret yerlerine gidilerek yapılan incelemeler, mülakatlar ve bunun neticesindeki nesnel yorumlara yer verilmiştir. Dördüncü bölümde; Amasya şehir merkezindeki dini ziyaret yerleri sosyolojik bir yaklaşım ile değerlendirilmiştir. Sonuç kısmında ise elde edilen bilgilerin sonuç ve değerlendirilmesi yapılmıştır. İncelenen sahanın genişliği de dikkate alınarak, araştırmamız Amasya şehir merkezi ile sınırlı tutulmuştur. Çalışmamız kapsamında yapılan araştırmalar sonucunda birçok türbe, mezar, kuyu, ağaç, taş, toprak vb. dini ziyaret yeri tespit edilmiştir. Bu yerlerden bazıları yoğun bir şekilde ziyaret edilmekte olup çeşitli ritüellerin gerçekleştirildiği yerlerdir bazıları ise günümüzde unutulmaya yüz tutmuştur. Ziyaret yerlerinin bir kısmında zamanın meşhur Veli, Pir, Şeyh’lerinden olan zatlar metfun bulunmaktadır. Bir kısmında ise Şehzade, Paşa veya devlet büyüklerinden olan kişiler metfun bulunmaktadır. Ziyaret yerleri, tezimizin ana başlığı kapsamında ele alınıp araştırmalarımızda çıkarılan yorumlar objektif bir şekilde aktarılmaya çalışılmıştır Amasya -chosen by many cultures and nations as area of life regarding its geographical location and historical aspects- has became a place with significant cultural richness where Ottoman princes were raised in the Ottoman Era. This study consists introduction, three chapters and conclusion. Introduction part discusses the research subject, aim of the study, importance of the study, the scope, its limits and descriptions at the end. First chapter depicts brief history of Amasya and the geographical location/socio-cultural structure. Second chapter adresses religious visit, evaluation sociologically, religious sites, and the aims of visits. Third chapter covers the field investigations on religious sites of Amasya city center, interviews, and objective interpretations upon that. Conclusion part contains the evaluation of research findings. By taking into account of the site breadth, the study was circumscribed with Amasya city center. Upon investigations within the study; many tombs, graves, pits, trees, grounds etc. are determined as religious sites. Some of the places are visited more frequently that in turn become an arena where diverse rituals performed, however the others are fade into oblivion. In the part of the religious sites, persons famously recognized as Veli, Pir or Şeyh in their period are buried. In the others, people such as Şehzade, Paşa or statesmen are buried. The religious sites are studied within the scope of the thesis and evaluations derived from the researches are objectively handled