Modernite eleştirisi ve Namık Kemal'in dini ve siyasi görüşleri
Künye
Yiğit, E. (2014). Modernite eleştirisi ve Namık Kemal'in dini ve siyasi görüşleri (Yüksek Lisans Tezi).Özet
Seçmiş olduğumuz konu başlığı, günümüz Türkiyesinin oluşum sürecinde yakın tarihin siyasi ve sosyal etkilerinin ortaya konması bakımından önemlidir. Tezimizde Osmanlı'nın son döneminde Müslümanların, devletin çöküşe geçmesiyle içine düştükleri sıkıntılı süreç ve bu sürece dönemin düşünürlerinden olan Namık Kemal'in getirdiği çözüm önerilerinden bahsedilecektir. Namık Kemal'in bütün amacı devletin içinde bulunduğu zor süreci atlatıp Osmanlı'nın ve Müslümanların eski ihtişamlı günlerine dönmesi olmuştur. Kemal'in bu amacı gerçekleştirirken Batı'nın ve onların ürettiği modernite kavramının karşısında duruşu, ortaya koyduğu çözüm önerileri ve siyasi analizleri günümüz Türkiyesinde yeni nesillere hala rehber olabilecek niteliktedir. Tez dört bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde Osmanlı'da Tanzimat dönemindeki sosyal ve siyasal problemleri ele almaya çalıştık. Bir sorunun çözümünde problemin tesbiti çok önemlidir. Bu nedenle Namık Kemal'in ve düşünce dünyasının daha iyi analiz edilmesinin yolu, o dönemde hakim olan problemlerin doğru analizinden geçmektedir. Özellikle Osmanlı'nın devlet yapısında, eğitim anlayışında meydana gelen değişiklikler, bu değişikliklerin meydana gelmesini hazırlayan etkenler bu bölümde incelenmiştir. İkinci bölümde Namık Kemal'in hayatına kısaca değinildikten sonra, onun da üyesi olduğu Yeni Osmanlı grubunun oluşum sürecinden bahsedilmiştir. Daha sonra ise, Namık Kemal'in düşünce hayatına geçilerek onun döneminde Osmanlı halkının bir kısmında ve iktidarda var olan Batı hayranlığına karşı duruşu ele alınmıştır. Batı ve modernite karşısında Müslümanları bilinçlendirmeye çalışan Kemal, bu sisteme karşı halkın vatan, millet ve din sevgisini daha güçlü bir şekilde yeniden oluşturmaya çalışmıştır. Kemal'e göre İslam dini her şeyi bünyesinde barındırmaktadır. Bunun için Müslümanların tek yapması gereken, dinlerine dönüp şeriatın getirdiği kurallara sıkı sıkıya bağlanmak olmalıdır. Bu bölümün alt başlıklarında Kemal'in Osmanlı'yı eleştirisi ve bu eleştiriler bağlamında İslam'ın ve Müslümanların yeniden güçlü bir devlet olması için geliştirdiği Islah Projesi ele alınmıştır. Üçüncü bölümde ise ikinci bölümün devamı niteliğinde olarak Kemal'in modernizmin oluşumuyla beraber güçlenen oryantalizme karşı duruşu ele alınmıştır. Oryantalist düşüncenin İslam'a yönelttiği eleştirilere karşı, aynı dönemde yaşadığı Ernest Renan'a verdiği cevaplar İslam dininin Batı karşısında bir savunusu niteliğindedir. Kemal, Batı'nın İslam dinini tam olarak bilmediğini ve bu sebeple Batı'nın İslam'ı yanlış şeylerle eleştirdiğini savunmuştur. Son bölümde ise Namık Kemal'in din konusundaki görüşlerine yer verilmiştir. Kemal'in Allah, akıl-nakil, iyilik ve kötülüğün kaynağı noktasında fikirleri ortaya konduktan sonra, son olarak onun dini görüşlerinin oluşumunda siyasi kaygılarının nasıl etkili olduğu üzerinde durulmuştur. The topic that we have chosen is important with regard to reveal the political and social impacts of the recent history in the process of formation of the contemporary Turkey. In our thesis,the Muslims' falling into a hard period because of the collapse of the state, and the solutions that have offered by Namık Kemal who was one of the thinkers of that time will be mentioned. Namık Kemal's whole purpose was the riding out the difficult process of the state, then returning to the old glory days of the Ottoman Empire and Muslims. Kemal's opposition to the West and the Modernity notion while he was performing this purpose, the solutions that he offered , are still qualified as a guide to the new generations. In the first part, we have tried to adress the political and social problems in the Reorganization period. In period of Tanzimat determination of a problem in the solution of the problem is very important. Therefore, Namık Kemal and his world of thought being better analysis, is through accurate analysis of the problems at the time. Especially in the structure of the Ottoman state, the changes resulting in educational approach, and factor prepare the occurrence of these changes will be examined in this section. In the second section we briefly Namik Kemal's life later, the New Ottoman group formation process that he is also a member of are mentioned. Later, having been passed his standing against the Western fascination Namik Kemal's though life of his life in the Ottoman period and a portion of the people have power to stand against the Western fascination is discussed. Kemal working to raise awareness on Muslims across to the West and modernity, tried to reproduce the people's homeland, nation and religion love in more powerful. According to Kemal, Islam incorporates everything. For this, the only thing that Muslims This must need to do turn to religion and related to be the rulings of the sharia. Kemal's criticism of the Ottoman Empire the improvement protect that he developed in that and that criticism of Islam in the context and Muslims re-developed a strong state is discussed. In the third chapter,Kemal's opposition to the orientalism that was become stronger with the formation of modernism is discussed as a continuation of the second chapter. His responses to his contemporary Ernest Renan are considered as a defender to the West against the Orientalist thought's criticisms to Islam. Kemal argued that the West do not know the religion of Islam, and therefore they criticize Islam with the wrong argumants/subjects. In the last section Namık Kemal's views on religion are mentioned. Kemal's ideas about God,mind-transmission… were put forward, then finally how his political concerns effected his religios views is focused.