Sivil toplum düşüncesinde kırılma noktası
Künye
Özalp, A. (2007). Sivil toplum düşüncesinde kırılma noktası. Sosyoloji Dergisi, (18), 41-63.Özet
Bu çalışma ile Ortaçağ kent devletlerinden bu yana geçen süreçte sivil toplum kavramının düşünsel temel taşları incelenmektedir. Sivil toplumun gelişme sürecinde kırılma noktası, Gramsci olarak kabul edilmiştir. Çünkü Gramsci’den önce sivil toplum ve diğer sosyal kavramların düşünülmesinde başat belirleyicinin modern devlet olgusu olduğu savunulmaktadır. Gramsci ise, sivil topluma üst yapı içerisinde yer vererek gerçek kırılma noktası olmuştur. Bu tez Bobbio tarafından ileri sürülmüştür ve çalışmamızda benimsenmiştir. Gramsci, üst yapıyı “tarihsel blok”un parçası olarak değerlendirmektedir. Gramsci sonrasında bu durum bazı kuramcılar tarafından göz ardı edilmiştir. Ancak son günlerde “tarihsel blok” ve “sivil toplum” kavramları, global kapitalizmle birlikte, yeniden, ele alınmaktadır. Global güce sahip devletler, şirketler, uluslar arası örgütler yeni bir “küresel kapitalist tarihsel blok” oluşturma çabası içindedirler. Diğer yandan ulus devletlerin yapılandırdıkları tarihsel blok hegemonik bir kriz geçirmektedir Sivil toplum, globalleşme ile yerelleşme geriliminin ortasında durmaktadır. The main steps of concerning the developmental process of the idea of civil society since Middle Age are examined by this paper. In this process, Gramsci is realized as to be the breaking point. Because, it is claimed that civil society and other social notions were thought in accordance with State before Gramsci. But Gramsci was real breaking point in the history of political thought because he settled civil society in the super structure. This thesis, which has been defending by Bobbio, is shared by us in this text. Gramsci evaluated superstructure as a part of historical block. This situation has not been taken into consideration by some theorists after Gramsci. However, nowadays, the notions of civil society and historical block are again forward into connection with global capitalism. The States, companies and organizations which have global power make an effort to build a new “global capitalist historical block”. On the other hand, historical block which is built by nation States is going through a hegemonic crisis. Civil society stands in the middle of the tension between globalization and localization.