Hanefî ve Şâfiî usûlcülerin sünnet anlayışı: Debûsî ve Sem'anî örneği
Künye
Erkmen, S. (2013). Hanefî ve Şâfiî usûlcülerin sünnet anlayışı: Debûsî ve Sem'anî örneği (Yüksek Lisans Tezi).Özet
Tezimizin konusu Hanefî ve Şâfiî Usûlcülerin Sünnet Anlayışı (Debûsî ve Sem'ânî Örneği)'dir. Tez çalışmamızda Sünnet kavramı ve kaynak değeri hakkında bilgi verildikten sonra Hanefî usûlcü Debûsî ve Şâfiî usûlcü Sem'ânî'nin sünnet anlayışı, Sem'ânî'nin, Debûsî‟ye itiraz noktaları ve eleştirileri üzerinde durulmuştur. Tez çalışmamız bir giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Girişte konunun önemi, sınırları ve sunulması üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde; Debûsî ve Sem'ânî'nin hayatları, eserleri ve yaşadıkları dönemin tarihî arka planı hakkında bilgi verilmiştir. Yine bu bölümde sünnet kavramı ve sünnet kavramının kaynak değeri hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümünde ise tezimizin asıl konusu olan Hanefî ve ġâfiî Usûlcülerin Sünnet Anlayışı (Debûsî ve Sem'ânî Örneği) ayrıntılı bir Şekilde incelenmiştir. Bu bölümde Debûsî öncesi Hanefî sünnet anlayışı, Debûsî‟nin sünnet anlayışı, Sem'ânî öncesi Şâfiî sünnet anlayışı, Sem'ânî'nin sünnet anlayışı işlenmiş ve sonrasında Kavatiu'l-edille eseri esas alınarak Sem'ânî'nin, Debûsî'ye eleştirileri ele alınmıştır. Böylece Şâfiî ve Hanefî sünnet anlayışı arasındaki farklar ve ayrıldıkları noktalar tesbit edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada Şu üç yöntem izlenmiştir.
1- Sünnet kavramı ve kaynak değeri olması hakkında bilgi verilmiş,
2- Debûsî ve Sem'ânî'nin sünnet anlayışları tesbit edilmiş,
3- Debûsî ve Sem'ânî örneğinden hareketle Hanefî ve Şâfiî usûlcüleri arasındaki temel farklar, ayrıldıkları noktalar ve bunların nedenleri tesbit edilmeye çalışılmıştır. The topic (main idea) of the thesis is understanding of Sunna between Hanefî and Shafi jurists. The example of (case) of Debûsî and Semani. In our thesis, we talk about concept of Sunnah and the source of it and after that we will inform you about understanding the sunnah of the jurists of Hanefî Debûsî and the jurists of Shafi Semani. Lastly, The contradiction and the critism of Semani against Debûsî. Our thesis consists of an Entry and two sections (parts). At the Entry part, it is about the signifacance, the boundries and the presentation of it. In the first part; we will give information about the biography of Debûsî and Semai, their works, achievements and the history of their life time. History during their time. again in the continuation of the first part, we will inform you about the concept of sunnah and the source of Sunnah. The second part of our thesis is the most important part of it. Ġn the second part of our theis, the main part of thesis, we examined or worked detailly of understanding the sunnah of the jurists of Hanefî and the jurists of Shafi (The Cases Of Debûsî And Semânî). Ġn this section, the Hanefî‟s understanding of sunnah before (in advance of time, earlier) Debûsî, the Sunnah understanding of Debûsî, the Shafi‟s understanding of Sunnah before Semani. We worked on the Semani‟s Sunnah understading and then we based on “Kavatiul Edille” which we got info‟s about Semani‟s critism against Debûsî. Thus, we attpempt to identify the differences between the Shafi'i and Hanafi Sunnah understanding and their left points. In this study, we dwelled on three methods.
1. The concept of Sunnah and the source fort the ıslamıc studıes
2. The understanding of Sunna between Debûsî and Semani were determined
3. From the cases of Debûsî and Semani, the differences, left points, and the causes were determined.